T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=9&t=15288
Strona 1 z 1

Autor:  ArczeX [ środa, 9 sierpnia 2017, 10:17 ]
Tytuł:  Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Po przykrych doświadczeniach z ostatniej zimy kiedy to D3WZ okazał się uszkodzony a moja Caravell'ka potrzebowała 20km na dogrzanie <01> postanowiłem zamontować D5WS kompletne wyciągnięte z Mercedesa vaneo ogrzewanie postojowe ( zdjęcie na samym dole ) z informacji w internecie wybór padł oczywiście na wersję z sterownikiem analogowy ( wtyczka 2 pin'owa ) a nie cyfrowym ( wtyczka 4 pin'owa ) w którym komunikacja odbywa się przez szynę CAN .

Opis wtyczki dla D5WS

1 + 12V / zasilanie
2 - masa / zasilanie
3 wyzwala napięcie dodatnie (+12V) do przekaźnika dmuchawy pojazdu
4 wyzwala napięcie dodatnie (+12V) do pompy paliwa ( w D3WZ pin 3 i 4 odpowiadają za pompę paliwa )
5 diagnoza ( używana w wyłączniku zegarowy 7 dniowy oraz zegarze modułowym do wyświetlania kodów błędów )
6 +12 V załączanie dogrzania silnika poniżej 5C ( czujnik temperatury )
7 +12 V załączenie ogrzewania postojowego. ( w D3WZ +12V od alternatora )
8 włącznik wyboru grzanie / wietrzenie ( przycisk wyboru należy zewrzeć z masą - )

Dodatkowy kabel 2PIN - Podłączenie pompki obiegowej wody

Moje pytanko jest następujące, z tego co kojarzę w D3WZ aby uruchomić piec musi być podpięte zasilanie między pinami 1 - 2 oraz +12V na pin 6 oraz 7 inaczej dogrzewacz nie wystartuje pin 7 informuje że silnik został uruchomiony a 6 że temperatura spadła poniżej 5C
w D5WS jest identycznie z tym że... nie ma konieczności podpinania +12V jednocześnie na piny 6-7 wystarczy że podepnie się jeden pin 6 lub 7 i piec zaczyna pracę czy przypadkiem wpięcie pieca D5WS w oryginalną instalację od D3WZ nie będzie skutkować natychmiastowym załączeniem ogrzewania po odpaleniu kiedy to na pin 7 pójdzie napięcie z alternatora ? Jeśli ktoś posiadał by schemat oryginalnej instalacji elektrycznej D3WZ pociągniętej w samochodzie (najlepiej T4) bardzo bym prosił o podesłanie

Kolejne pytanie to jak jest oryginalnie rozwiązana kwestia wentylatora nawiewu w kabinie dla ogrzewania postojowego... czy załącza się sam wentylator ? czy też cały Climatronic ?

aaa i jeszcze taka dziwna sprawa gdy demontowałem D3WZ zauważyłem pompkę wodną oraz jakiś zawór na podciśnienie sterujący obiegiem małym i dużym, zawór jak i pompka były połączone wężami z dogrzewaczem wszystko wydaje się oryginalne a nie kombinowane... czy D3WZ miały pompki wody i jakiś zawór na podciśnienie ?

Z góry dzięki za pomoc . jak wszystko ogarnę napiszę poradnik jak przerobić instalację z D3WZ na D5WS :P

Załącznik:
7d3dda3940dba0f58166ed648461hhh.JPG


Zdjęcie poprawione wedle regulaminu jednakże taki sposób wstawiania zdjęć jest jak dla mnie co najmniej... zły i niewygodny zbyt mały przydział uploadu jedynie 100kb i rozmiar 641x641 nie jest w stanie pokazać pewnych szczegółów które są bardzo przydatne po powiększeniu zdjęcia w oryginalnym rozmiarze. gdyby zwiększyć na 1MB i 2500x1600 miało by to pozytywny sens.

Autor:  slimak [ środa, 9 sierpnia 2017, 11:33 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Poczytaj o zasadach dodawania zdjęć na forum.

Autor:  Adampio [ środa, 9 sierpnia 2017, 12:17 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

ArczeX napisał(a):
taki sposób wstawiania zdjęć jest jak dla mnie co najmniej... zły i niewygodny zbyt mały przydział uploadu
Z pewną taka nieśmiałością zwrócę Szanownemu uwagę, że jesteśmy w gościach u @Ślimaka, który jeszcze za to płaci :mrgreen:

Autor:  BUNIEK [ środa, 9 sierpnia 2017, 22:04 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Odpalałeś już ten piec D5WS ? jeśli nie to spróbuj go najwpierw odpalić na stole, nie wiem od którego roku mercedes wprowadził webasta sterowane cyfrowo i w t4 raczej tego nie odpalisz, chyba że to analog to można śmiało wkładać do t4.

Autor:  ArczeX [ środa, 9 sierpnia 2017, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

BUNIEK napisał(a):
Odpalałeś już ten piec D5WS ?


Tak już był pierwszy przepał i grzeje pięknie.

Tak jak pisałem na początku koniecznie szukałem analogowego ( wtyczka na 2pin'y zamiast 4 ) cyfrowy tylko odpali po CAN zgodnym z Mercedesem ( choć wyczytałem że da się również bez ale dużo dłubania )

Up.

Ogarnąłem niemal całą elektrykę (było trudno :P) czujnik załączania dogrzewacza <5st.C (pin 6) idzie bez żadnych przekaźników następująco +12V po stacyjce od skrzynki bezpieczników KL15A --> czujnik załączania dogrzewacza w przednik zderzaku ( niebieska wtyczka ) --> dogrzewacz

Pin nr7 od D3WZ nie jestem w stanie do końca zlokalizować ale idzie w zieloną kostkę z tyłu skrzyneczki bezpieczników przypuszczam że pojawia się tam +12V z alternatora po zapaleniu silnika

Jedyna prośba do WAS drodzy forumowicze powiedzcie jak to jest w oryginalnej instalacji T4 z ogrzewaniem postojowym "mokrym" podczas załączenia włącza się tylko wentylator przedni ? oba wentylatory przedni i tylny ? czy też cały Climatronic ?

Autor:  grzesiex [ piątek, 11 sierpnia 2017, 01:17 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Climatronic po odpowiednim wysterowaniu wchodzi w tryb HE, w którym włącza tylko przedni wentylator.

http://www.t4-wiki.de/w/images/Climatro ... nehmen.jpg

Foto znalezione tu: http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G56_(Schalttafel)

Autor:  ArczeX [ piątek, 11 sierpnia 2017, 12:10 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Dzięki wielkie grzesiex za naświetlenie sytuacji :) teraz muszę tylko dowiedzieć się który przewód odpowiada za wprowadzenie climatronic'a w fazę ogrzewania postojowego... jeśli ktoś coś wie na ten temat będę bardzo wdzięczny za podpowiedź

Up.

Coś już znalazłem viewtopic.php?f=9&t=6077
pytanie teraz czy PIN 4 czy 20 ? gdyż są sprzeczne informacje... i najważniejsze jak zlokalizować te piny gdyż kostka jest nie opisana i bladego pojęcia nie mam jak wyliczyć który to 4 lub 20 pin

Up.

Rozmieszczenie pinów zlokalizowane <18>
teraz kwestia podłączenia 4 czy 20 ? Caravelle z 2000r niebieski climatronic z 3 kostkami 28PIN biała niebieska czerwona nr. katalogowy 7D0 907 040
Pin 20 jest zajęty
Pin 4 Wolny

Autor:  BUNIEK [ sobota, 12 sierpnia 2017, 10:25 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

ArczeX napisał(a):

Coś już znalazłem http://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=9&t=6077
pytanie teraz czy PIN 4 czy 20 ? gdyż są sprzeczne informacje... i najważniejsze jak zlokalizować te piny gdyż kostka jest nie opisana i bladego pojęcia nie mam jak wyliczyć który to 4 lub 20 pin

Up.

Rozmieszczenie pinów zlokalizowane <18>
teraz kwestia podłączenia 4 czy 20 ? Caravelle z 2000r niebieski climatronic z 3 kostkami 28PIN biała niebieska czerwona nr. katalogowy 7D0 907 040
Pin 20 jest zajęty
Pin 4 Wolny

Pin 4 czerwonej kostki podać plus, może być z pinu 3 d5ws.

Autor:  ArczeX [ sobota, 12 sierpnia 2017, 12:42 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

BUNIEK dzięki wielkie kolego właśnie testowałem, pin 4 działa ! Climatronic przechodzi na ogrzewanie postojowe :D

A wiesz może który pin odpowiada za zasilanie climatonica i wentylatora ? chciałbym dołożyć jeszcze jeden akumulator pod siedzeniem i z niego zasilać D5WS oraz dmuchawę.

Dopytam jeszcze o PIN 8 grzanie / wietrzenie w praktyce jak to wygląda ? po załączeniu wietrzenia chodzi sama pompka i nawiew bez uruchamiania pieca ?

Autor:  BUNIEK [ wtorek, 15 sierpnia 2017, 22:02 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

ArczeX napisał(a):

A wiesz może który pin odpowiada za zasilanie climatonica i wentylatora ? chciałbym dołożyć jeszcze jeden akumulator pod siedzeniem i z niego zasilać D5WS oraz dmuchawę.

Klimatronik można zostawić na głównym aku, jedynie zasilanie wentylatora można przerobić i wstawić przekaznik tak aby przy załączeniu webasta przekaźnik zwierał styki z drugiego aku. Gdzieś pisałem już że aby opóźnić włączenie wentylatora można zastosować termostat bimetaliczy który załączy klimatronik dopiero kiedy woda w układzie osiągnie temperaturę około 40-50 stopni. Termostat taki nie jest drogi a oszczędność na prądzie jest spora.

Autor:  cezarypl [ niedziela, 24 września 2017, 14:48 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Będzie to grzało w sposób ciągły, czy po dwóch godzinach się wyłączy?

Pozdrawiam
Cezary

Autor:  Stefano [ poniedziałek, 25 września 2017, 01:43 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Jesli bedzie sterowany jakimś zegarem to wyłączy sie po takim czasie jak jest zaprogramowany ten zegar, a jak recznie to bedzie grzało dopuki nie padnie akumulator.

Autor:  cezarypl [ poniedziałek, 25 września 2017, 22:57 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Dopytuję bo mam taki podgrzewacz, który mogę uruchomić pilotem, ręcznie lub zaprogramować godzinę i dzień tygodnia, ale zawsze wyłączy się po dwóch godzinach. Może udałoby się tak go oszukać, aby pracował do utraty tchu baterii.
Pozdrawiam
Cezary

Autor:  vwyogi [ wtorek, 26 września 2017, 10:18 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

cezarypl napisał(a):
Dopytuję bo mam taki podgrzewacz, który mogę uruchomić pilotem, ręcznie lub zaprogramować godzinę i dzień tygodnia, ale zawsze wyłączy się po dwóch godzinach. Może udałoby się tak go oszukać, aby pracował do utraty tchu baterii.
Pozdrawiam
Cezary


ogrzewanie samo się wyłaczy jak napiecie spadnie do 10,5V
Z praktyki, 2 dni grzania 6x po godzinie i na aku 100Ah nie zrobiło to żadnego wrażenia, ogrzewanie D4WSC.

Autor:  Stefano [ wtorek, 26 września 2017, 23:33 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

cezarypl napisał(a):
Dopytuję bo mam taki podgrzewacz, który mogę uruchomić pilotem, ręcznie lub zaprogramować godzinę i dzień tygodnia, ale zawsze wyłączy się po dwóch godzinach. Może udałoby się tak go oszukać, aby pracował do utraty tchu baterii.
Pozdrawiam
Cezary

Zapodaj fotke lub opisz jaki masz zegarek, to coś może sie wymysli.

Autor:  garbaty [ środa, 27 września 2017, 07:09 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

cezarypl napisał(a):
Dopytuję bo mam taki podgrzewacz, który mogę uruchomić pilotem, ręcznie lub zaprogramować godzinę i dzień tygodnia, ale zawsze wyłączy się po dwóch godzinach. Może udałoby się tak go oszukać, aby pracował do utraty tchu baterii.
Pozdrawiam
Cezary
Mokre ogrzewanie chyba nie jest stworzone do ciągłego grzania. Te 2h to pewnie bezpieczny czas pracy. Ciągle grzanie nie zaszkodzi układowi?

Autor:  cezarypl [ środa, 27 września 2017, 12:12 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

garbaty napisał(a):
cezarypl napisał(a):
Dopytuję bo mam taki podgrzewacz, który mogę uruchomić pilotem, ręcznie lub zaprogramować godzinę i dzień tygodnia, ale zawsze wyłączy się po dwóch godzinach. Może udałoby się tak go oszukać, aby pracował do utraty tchu baterii.
Pozdrawiam
Cezary
Mokre ogrzewanie chyba nie jest stworzone do ciągłego grzania. Te 2h to pewnie bezpieczny czas pracy. Ciągle grzanie nie zaszkodzi układowi?


Dowiem się jaki typ mojego dogrzewacza i zapodam fotkę. Ja nie chcę ciągłego grzania, ale choć do ośmiu godzin. Tak, aby nie budzić się co dwie godziny i wciskać przycisk ogrzewania.
Pozdrawiam
Cezary

Autor:  niebieski-n2 [ środa, 27 września 2017, 13:30 ]
Tytuł:  Re: Wymiana podgrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe D5WS

Przypuszczam, że nawet gdyby zdrutować na ciągłe grzanie, to i tak temperatura płynu osiągnie w końcu temperaturę wyłączenia pieca i nie będzie to ciągła praca rzędu 8 godzin. Chyba, że w duży mróz.
U siebie mogę włączyć wprawdzie D3WZ w trybie ciągłym, ale powiem szczerze, nigdy nie sprawdzałem ile trwa zagrzanie płynu do temperatury wyłączenia.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/