T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 01:43

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: ABL 1.9td turbo
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 24 sierpnia 2018, 08:44 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Witajcie.
Sprawa jest następująca. Miałem poprzednio t4 2,5tdi i jezdzilo to ładnie. Teraz trafił mi się 1.9td abl 68koni. Ogólnie bardzo zadbany motor, komora silnikowa, gośc powiedział mi że turbo było regenerowane jakiś czas temu, egr zaślepiony.
Podejrzewałem, że przyśpiesza to słabiej niż powinno ... ale porówniania nie mam, więc pytanie (celem potwierdzenia moich obserwacji lub nie):
1. Czy w ABLu gruszka turbo sterowana jest ciśnieniem (a nie podciśnieniem)?
2. Czy po podłączeniu pod ten zaślepiony cypek manometru powinno dawać okolo 0,6bara?
lub Przy jakich obrotach powinno ile mniej wiecej dawac ciśnienia turbo?

Z mojej obserwacji wynika, że:
Gruszka sterowana jest cisnieniem- im wieksze tym bardziej wypycha ramię idące na gorącą część turbo. Przy większym wysunięciu ramienia przepływ w gorącej części zostaje przytkany i zmniejsza się prędkość wirnika - czyli w konsekwencji doładowanie. Czyli przypuśćmy mamy jałowe obroty - daje to przepływ jakiś przez część gorącą i doładowanie przez zimną. Dodajemy obrotów - zwiększa się znacząco przepływ przez część gorącą i w konsekwencji też doładowanie na zimnej i ... zmienia się ciśnienie wypychające ramię w gruszce- a to z kolei ogranicza lekko przepływ na części gorącej - i w konsekwencji balansuje się cisnienie doładowania- aby nie nadmuchał za dużo ciśnienia. (Dlatego po skróceniu ramienia można podnieść doładowanie-bo nie bedzie go przytykało na gorącej). Tyle na moją logikę.


Rozebrałem dolot z filtra do turbo i rurke wyjscie z turbo aby sprawdzic stan wirnika- nie ma luzów ani w jedną ani w drugą oś- po odpaleniu auta -turbo 'rusza' od okolo 1400obr. bez niepokojących dzwięków. Poskładałem wszystko - podłączyłem manometr pod ten zaślepiony cypek i na wolnych cisnienie oscyluje okolo 0 a najwięcej napompowało do okolo 0,3 bara i tyle. Ramię z gruszki nawet nie drgnie-bo ma za słabe ciśnienie do wysterowania ale to nic- jest otwarte na max po stronie gorącej w tym przypadku. Czy turbo to już złom? Co może być za przyczyna jesli nie sam wirnik? Nie puszcza nigdzie dymem ani powietrzem- gumy całe i całość szczelna.
Dodatkowe pytanie: Czy wymieniał ktoś kompletny rdzeń turbo samodzielnie? Jakieś uwagi? wskazówki?
Z góry dziękuję za konkretne info.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 24 sierpnia 2018, 17:11 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
Po podłączeniu manometru powinno być jakieś 0.4-0.6 bar. Wszystko zależy od tego na jaką długość ustawisz sztangę (ta z nakrętką na klucz 10) wychodzącą z gruszki.
Fabryczne turbo mozesz spokojnie podkręcić do 0.9-1.0 bar.

W którym miejscu masz EGR zaślepiony? Bo nie widzę żadnej podkładki/blaszki. U siebie mam blaszkę 3-4 mm grybości pomiędzy EGR a tą srebrną rurką.

Myślę że odpowedź na wszystkiew powyższe pytania znajdzeisz w temacie http://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?t=605&f=33


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 24 sierpnia 2018, 20:22 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Link który podesłałes już czytałem, dziękuję, tam wszystkiego nie ma.

Blaszkę mam też w tym miejscu co piszesz - może słabo widać na zdjęciu - ma z 2mm.

Nadal nurtuje mnie co z tym turbo - 0 ciśnienia na jałowych. Ma może ktoś podłączony manometr na stałe w swoim ABlu? Jak z tym ciśnieniem jest. Ile jest na jałowych? Ile przy 1500 i 2000obr?

Sztange odpiąłem od klapy zamykającej na gorącej części aby sprawdzić czy się coś zmieni - na max otwarciu -czyli najwiekszej prędkości części zimnej przy danych obrotach- na jałowych 0 bar. a butowanie daje max 0,3 bara, oczywiście przymknięcie klapy po stronie gorącej zmniejsza cisnienie na zimnej.
Ponawiam zapytanie: Czy turbo to już złom? Co może być za przyczyna jesli nie sam wirnik? Nie puszcza nigdzie dymem ani powietrzem- gumy całe i całość szczelna.
Może ktoś miał takie mizerne doładowanie a zero luzów na turbie? Nie chce póki co rozbierać gorącej części (ogólny brak czasu) ale powoli się do tego skłaniam. Nie chcę na pałę kupować też drugiego turbo lub rdzenia, więc każda sensowna rada mile widziana.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 24 sierpnia 2018, 20:43 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
A po co doładownie ma dmuchać na jałowych? Turbo wstaje w okolicach 1800-1900 obr/min. Mam u siebie manometr podpięty na stałe. Maksymalne doładowanie i tak uzyskujez dopiero przy solidnie wciśnietym gazie. Wszelkie zabawy w pomiary tlko pod obciązeniem, czyli podczas jazdy


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 09:30 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Tak, pomiary robilem i na postoju i podczas jazdy.
No właśnie pytanie jest: czy dmucha i jesli tak to ile? JA tego nie wiem bo nie mam skali porównawczej z innym abl-em.

Jesli masz manometr na stałe to powiedz mi jakie masz doładowania - powiedzmy 4 bieg i obroty 1000 - doładowanie x, 1500- doladowanie yy, przy 2000 doladowanie zz itd..

Dodatkowo wydaje mi sie ze turbo wstaje duzo predzej- zdejmujac dolot powietrza widac ze wirnik chodzi wczesniej - to ze nie dmucha cisnienia to inna sprawa.

SZukam winowajcy mojego słabego doładowania, nie chce pchac sie w koszty wymiany turbo lub wirnika jeszcze na tym etapie i dlatego potrzebne mi info jak to powinno chodzic/dmuchac.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 11:11 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
Czytasz co piszę?

"Po podłączeniu manometru powinno być jakieś 0.4-0.6 bar. Wszystko zależy od tego na jaką długość ustawisz sztangę (ta z nakrętką na klucz 10) wychodzącą z gruszki.
Fabryczne turbo mozesz spokojnie podkręcić do 0.9-1.0 bar."

Może być tak że u Ciebie ktoś za bardzo skrócił sztangę (np. składając ustrojstwo po naprawie) i dlatego tak a nie inaczej sie dzieje że masz tylko 0.3. Kluczyk 10 w łapę, i pogrzeb przy tym troche, szczególnie że masz manometr. Zanim cokolwiek zaczniesz wymieniać i pchać się w koszta to zacznij od tego co darmowe :)

Ciśnienie doładowania zależy jesze od tego jak mocno gaz wciśniesz. Im mocniej tym mocniej dmucha.

Przy 1000 nic, przy 1500 też a przy 2000 i gazie w opór to w okolicach maksimum, czyli 0.9 bar.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 11:31 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 14 kwietnia 2018, 10:48
Posty: 63
model: Caravelle
silnik: 1.9 TDi

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 6 razy
A może po prostu pompa wtryskowa się kończy?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 14:22 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
Na jakiej podstawie tak sadsisz?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 15:10 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 14 kwietnia 2018, 10:48
Posty: 63
model: Caravelle
silnik: 1.9 TDi

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 6 razy
Jak depniesz to kopci?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 25 sierpnia 2018, 19:17 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
Jak depne to mój zakopci.. a pompa w stanie bez zarzutu .


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: niedziela, 26 sierpnia 2018, 11:18 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 14 kwietnia 2018, 10:48
Posty: 63
model: Caravelle
silnik: 1.9 TDi

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 6 razy
To raczej dotyczy @maarwo .


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 07:30 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Romek3 Pompa OK, pali od 'strzała', żadnych wycieków, żadnych objawów niepokojących. Po depnięciu maksymalnym bardzo leciutko zakopci. Pali ładnie czy zimny czy gorący. Spalanie średnio okolo 6,5l/.100 przy normalnej jeździe
Dudu$ Czytam co piszesz,ale czy Ty czytasz co ja piszę?
Piszesz:

"Po podłączeniu manometru powinno być jakieś 0.4-0.6 bar. Tyle to wiem ale przy jakich obrotach?? i pytałem czy od samego dołu masz ciśnienie czy od pewnego mementu i jakie

Wszystko zależy od tego na jaką długość ustawisz sztangę (ta z nakrętką na klucz 10) wychodzącą z gruszki. To jak napisałem nie ma u mnie znaczenia bo otworzyłem gorącą część na maksa aby sprawdzic ile to nadmucha- zdjąłem sztangę z klapy na gorącej stronie do testu
Fabryczne turbo mozesz spokojnie podkręcić do 0.9-1.0 bar." OK, chociaż gdzieniegdzie pisze ze da się do 1,2

Może być tak że u Ciebie ktoś za bardzo skrócił sztangę (np. składając ustrojstwo po naprawie) i dlatego tak a nie inaczej sie dzieje że masz tylko 0.3. Kluczyk 10 w łapę, i pogrzeb przy tym troche, szczególnie że masz manometr. Zanim cokolwiek zaczniesz wymieniać i pchać się w koszta to zacznij od tego co darmowe :) Skrócenie sztangi powinno zwiększyć ciśnienie a nie zmniejszyć - patrz mój pierwszy opis i dwie odpowiedzi wyżej

Ciśnienie doładowania zależy jesze od tego jak mocno gaz wciśniesz. Im mocniej tym mocniej dmucha.

Przy 1000 nic, przy 1500 też a przy 2000 i gazie w opór to w okolicach maksimum, czyli 0.9 bar. To nic nie wnosi. Sprawa jest prosta. Jedziesz i masz 1000obr- mówisz 0 doładowania masz, jedziesz i masz 1500 obrotów i masz 0 doładowania i teraz .... tu nie chodzi o pełnego buta bo wiadomo ze spalin bedzie wiecej i powinien dmuchac wiecej. Załóż że jedziesz stabilnie czy to 4 czy 5 bieg i masz 2000obr- jakie masz doładowanie w tym czasie? jakie masz przy 3000obr? Zaznaczam - normalna stabilna jazda a nie but.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 08:13 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 14 kwietnia 2018, 10:48
Posty: 63
model: Caravelle
silnik: 1.9 TDi

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 6 razy
" Po depnięciu maksymalnym bardzo leciutko zakopci."
Ma walić czarnym dymem jak z parowozu.
Pompa do regulacji lub wymiany.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 08:25 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Czy zdarzyło się komuś rozbierać takie turbo? Wirnik u mnie nie ma luzów ani w pionie ani w poziomie. Po zdjęciu węży widzę wirnik i wkręca się na obroty, co może być przyczyną słabego dmuchania? Powoli skłaniam się do rozebrania i sprawdzenia części gorącej bo już koncepcje mi się kończą. Chyba że ktoś ma inny, sensowny pomysł? Może wirnik powinien się wkręcać mocniej? Moze jest jakiś syf na wirniku w gorącej części? Przerabiał ktoś taki temat?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 08:44 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 14 kwietnia 2018, 10:48
Posty: 63
model: Caravelle
silnik: 1.9 TDi

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 6 razy
Dokładnie miałem takie objawy w Passacie z silnikiem TD AAZ .
Palił mało, słabo kopcił i turbina nie dawała ciśnienia.
Nie wyłamuj otwartych drzwi.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 11:35 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
OK, Romek3
Sprawdzę czy podniesienie dawki na pompie zmieni doładowanie na turbo.
Na logikę w rurę będzie szło troche więcej spalin i powinno tez dmuchać mocniej na stronie zimnej...


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 11:56 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
Taakk.. napisałem że sztanga jest za bardzo skręcona, mój błąd. Co innego miałem pisać i w końcu sam się zamotałem.

Z tym waleniem czarnym dymem to chyba gruba przesada, szczególnie przy fabrycznych ustawieniach.

Test mogę zrobić, ale nie wydaje mi się żeby to miało jakiś sens... przy stałej prędkości wystarczy delikatne wzniesienie lub zjazd i już ciśnienie różni się i to znacznie.

Ladowanie od samego dołu w ABL ? Nie wiem czy to jest możliwe w którymkolwiek samochodzie bez zmiennej geometrii a i tam turbo wstaje powyżej 1500obr. Nie mówię tutaj o układach z kilkoma turbinami, na przykład nowe BMW gdzie maks moment dostępny jest od 1100-1200 obrotów.

Tak jak pisałem wcześniej, do 1750 obr ciśnienia doładowania brak.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 13:18 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): piątek, 3 sierpnia 2018, 13:01
Posty: 8
model: t4 lift 2002
silnik: abl 1.9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
dudu$ to sprawdz jeszcze jakie masz ciśnienie na w miare prostym odcinku i z ustabilizowaną prędkością/gazem na okolo 2500obr i 3500 obr i to bedzie gites info dla mnie.
Podkręce trochę dawkę na pompie - może faktycznie ktoś przy niej kombinował - sprawdze czy to ma wpływ na ciśnienie w turbo. Z drugiej strony jakby była mocno skręcona to by 130 nie poleciał...


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 13:28 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Powinien się kręcić do blisko 5000 obrotów ;-) 130 jest przy odrobinę niższych obrotach


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 15:17 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 21 grudnia 2016, 19:22
Posty: 1063
Lokalizacja: KTW
model: Caravelle
silnik: 1Z

Podziękował: 68 razy
Pomógł: 132 razy
4ty bieg:
1700-1800 - maks 0.3 bar przy mocnym bucie, przy jeździe ze stałą prędkością nic sie nie dzieje praktycznie do 2100-2200
2500 - 0.2 bar
3500 - 0.4-0.5 bar


Tylko pamiętaj, że u mnie ciśnienie i dawka podkręcone.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB