T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Badanie hamulców z napędem syncro
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=44&t=5813
Strona 1 z 1

Autor:  Jacek J [ sobota, 15 grudnia 2012, 14:12 ]
Tytuł:  Badanie hamulców z napędem syncro

Ostatnio ze znajomym zacząłem tłumaczyć niemiecką instrukcję obsługi a dokładnie części dotyczące syncro.
Wyszło mi w końcu jak należy to prawidłowo robić,chociaż już metodą dedukcji doszedłem do takich samych wniosków,ale teraz mam to na piśmie :-)

Przy wersji z ABS, należy wykorzystać istnienie wolnego koła w tylnym moście.
W związku z czym trzeba przy badaniu przedniej osi,tak ustawić samochód, aby rolki hamujące napędzały tą oś do tyłu,czyli jeśli rolki kręcą się tylko w jednym kierunku wjechać na nie z drugiej strony.
Wtedy obroty przedniej osi nie są przekazywane na tylną, Musi być jednak nie zablokowane wolne koło (nie może być włączony bieg wsteczny,trzeba przy włączonym zapłonie wcisnąć sprzęgło,włączyć jedynkę i potem luz).
Przy badaniu tylnej osi trzeba najechać na rolki już normalnie (rolki kręcą tylną oś do przodu), wtedy przy nie włączaniu wstecznego obroty również nie są przekazywane na przód.

Przy wersjach bez ABS-u jest gorzej,gdyż osie są sprzężone na stałe i powinno się wtedy umożliwić obrót osi która nie jest w danej chwili napędzana przez rolki hamujące.
Niektóre stacje badań mają takie podjazdy pod koła zbudowane z luźno obracających się wałków, ja niestety czegoś takiego jeszcze nie spotkałem.
Niemcy w instrukcji obsługi podchodzą do tematu dość drastycznie, bo wymagają do tego przy braku możliwości obracania drugiej osi, odkręcenia wału napędowego!!!
Można też wykorzystać stanowisko do badania naczep ciężarowych,bo są tam trzy rzędy rolek w tym jedna napędzana i rozstaw ich pasuje akurat do busa z krótkim rozstawem osi, sam to przetestowałem na swoim.
Na nich można też super sprawdzić metodą warsztatową napęd 4x4 i wszelkie blokady i wolne koła :-)

Autor:  srokkka [ sobota, 15 grudnia 2012, 21:26 ]
Tytuł:  Re: Badanie hamulców z napędem syncro

Kiedyś na stacji diagnostycznej po włączeniu rolek moje syncro prawie zjechało ze stanowiska i od tamtego zdarzenia odpuszczano mi badanie hamulców. Ale do czasu, bo ostatnio mają na tej stacji takie rolki, które pozwalają na próbę hamulców w syncro - po włączeniu odpowiedniego programu rolki obracane są jedna do przodu, a druga do tyłu. Jak pierwszy raz taką próbę robili, to głośno krzyczałem, że nie, że nie w tym typie, ale diagnosta tylko się uśmiechnął i zademonstrował możliwości rolkowe. No i teraz muszę mieć sprawne hamulce...

Autor:  Jacek J [ sobota, 6 kwietnia 2013, 09:34 ]
Tytuł:  Re: Badanie hamulców z napędem syncro

srokkka napisał(a):
Kiedyś na stacji diagnostycznej po włączeniu rolek moje syncro prawie zjechało ze stanowiska i od tamtego zdarzenia odpuszczano mi badanie hamulców. Ale do czasu, bo ostatnio mają na tej stacji takie rolki, które pozwalają na próbę hamulców w syncro - po włączeniu odpowiedniego programu rolki obracane są jedna do przodu, a druga do tyłu. Jak pierwszy raz taką próbę robili, to głośno krzyczałem, że nie, że nie w tym typie, ale diagnosta tylko się uśmiechnął i zademonstrował możliwości rolkowe. No i teraz muszę mieć sprawne hamulce...

Zgadza się, ale dotyczy to wersji z ABS-em i co za tym idzie wolnym kołem w tylnym moście, przy wersjach bez ABS-u,trzeba coś wykombinować, aby druga oś miała możliwość obrotu <stop>

Autor:  srokkka [ sobota, 6 kwietnia 2013, 12:01 ]
Tytuł:  Re: Badanie hamulców z napędem syncro

No właśnie, że nie. Mam syncro bez ABS i wszystkie koła są sprzężone ze sobą praktycznie na sztywno. Badanie hamulców w tej mojej stacji diagnostycznej jest możliwe, bo po włączeniu odpowiedzniego programu rolki prawe kręcądo przodu, a lewe do tyłu /lub odwrotnie, to nie ma zanaczenia/. Pracuje więc dyferencjał, ale wał napędowy stoi nieruchomo, nie obraca się i koła drugiej osi, tej która nie stoi na rolkach, też oczywiście nie obracają się. W ten sposób można sprawdzić hamulce na rolkach, tylko w czasie takiej próby jedno koło obraca siędo przodu, drugie do tyłu. Można się czepiać, że to w jakiś sposób zaburza wyniki pomiaru, ale jeśli nawet, to w bardzo małym stopniu. No i można taką próbę powtórzyć zmieniając kierunek obrotów - najpierw lewe w przód, a prawe w tył, a druga próba odwrotnie.

Autor:  Jacek J [ czwartek, 2 maja 2013, 15:50 ]
Tytuł:  Re: Badanie hamulców z napędem syncro

Hm.... bardzo ciekawa informacja i na to bym nie wpadł.
Czyli przy kręceniu się rolek w przeciwne strony obroty się niwelują i nie przenoszą na wał napędowy <smile>
Muszę popytać u nas na stacjach, czy mają też takie możliwości.
Pozdrowionka.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/