T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=44&t=5767
Strona 1 z 1

Autor:  Jacek J [ piątek, 7 grudnia 2012, 21:20 ]
Tytuł:  Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Witam właścicieli działającego i nie sprzęgła jednokierunkowego (wolnego koła) w tylnym moście. Przystępuję w wreszcie do spróbowania się z tym tematem. Dojechałem w końcu do pierwszego z brzegu autoryzowanego serwisu Volkswagena w Poznaniu,zgłaszając nie działanie włączania blokady wolnego koła po włączeniu wstecznego biegu.
I co?....
Po przejściu po kolei 2 osób w hierarchii firmy,przedstawiając kolejno problem,dotarłem w końcu do szefa, który po prostu odmówił mi takiej naprawy,tłumacząc to tym, że nie mieli nigdy z tym do czynienia!!!
I tak wygląda praca w autoryzowanych serwisach, im już nie chce się ruszyć głową a tylko robią rutynowe naprawy i łoją na kasie klientów na potęgę :-/
Naprawa obecnie wygląda następująco, bus stoi od paru dni u normalnego mechanika,który zaoferował się że spróbuje coś z tym zrobić a ja wysilam mózgownicę,aby rozgryźć całościowo zasadę działania tego ustrojstwa.

Pytanie brzmi,czy ktoś już to przede mną zrobił,bo polskiej literatury nie ma na ten temat żadnej.
Jest fajna niemiecka strona http://www.t4-wiki.de ale niemiecki jest dla mnie niczym chińszczyzna :-(
Można to bardzo nieudolnie przetłumaczyć jak się wpisze bezpośrednio
http://www.t4-wiki.de/wiki/syncro tylko trzeba to wpisać ręcznie a nie klikając na ten link.
i tam wybierając temat o wolnym kole, po niemiecku Freilauf
Niestety nie mogę do końca zamknąć nawet tematu schematu elektr.,bo łącząc schemat narysowany na przekaźniku z zamieszczonym tam fragmentem schematu elektr. nie wiem jak działa to sterowanie sprzęgłem.
Działa mi to tylko wtedy jeśli założymy,że włącznik umieszczony przy sprzęgle w pozycji rozłączonej ma połączenie z masą (a ze schematu to nie wynika) a po jego włączeniu przerywa pracę pierwszego przekaźnika (we wspólnej obudowie są 2 przekaźniki) dostającego sygnał z włącznika świateł cofania.
Spróbuję dodać znalezione schematy.

Do pneumatyki nawet nie doszedłem a o tylnym moście nawet na tej niemieckiej stronie nie ma mowy (po niemiecku - achsantrieb hinten) i nie wiadomo nawet do końca jaki i ile tam wlać oleju :-/
Jeśli ktoś czuje się mocny w tym temacie,to proszę dać znać.
Pozdrawiam Jacek

P.s. Tak rozgryzając ten temat,zamiast skomplikowanego mechanizmu sterowania, bardziej praktyczny byłby zwykły ręczny włącznik,który podawałby napięcie na siłownik pneumatyczny i kierowca włączałby tą blokadę,tylko wtedy gdy rzeczywiście jest potrzebna.
Bo na suchej nawierzchni włączanie za każdym razem łącznie ze wstecznym tej blokady nie ma sensu i niepotrzebnie wyrabia siłownik pneumatyczny a przydałaby się na przykład w jeździe do przodu,przy stromych np. gliniastych zjazdach,bo wtedy silnik hamowałby 4 koła a nie tylko przednie.

P.s 2
Dostałem ostrzeżenie od administratora,że wprowadzam zamieszanie w tym temacie i wpisuję to w złym dziale - powinno być elektryka, ale chcę ten temat rozgryźć całościowo bez dzielenia go na części.
Jeśli autoryzowany serwis nie chce się podjąć tego tematu,to może takie forum jest w stanie pokonać awarię o której okazuje się większość posiadaczy "syncrusiów" nie ma pojęcia że ich też dotyczy.
Obiecuję,że po pokonaniu tej awarii będę służył poradą jak ją pokonać :-)

Autor:  Jacek J [ piątek, 7 grudnia 2012, 21:35 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Przesyłam znalezione schematy elektr. sterowania blokady wolnego koła (źródło http://www.t4-wiki.de)
Zakładam że oznaczenia styków zamieszczone na fotce przekaźnika,to są oznaczenia ze schematu umieszczone za ukośnikiem /
Nie mogę do końca pojąć jak działa ten wyłącznik F 194 na sprzęgle, podłączony chyba pod styk nr 2 przekaźnika J 173
Bo jeśli założyć patrząc na schemat,że zasilanie z włącznika lamp cofania pojawia się na styku R, to jak on dalej płynie jeśli po wyjściu z przekaźnika stykiem 2 po przejściu przez włącznik F194 umieszczony na sprzęgle trafia z powrotem do punktu R. Musiałby przecież płynąć jakoś do masy?

Autor:  Robby [ poniedziałek, 10 grudnia 2012, 08:58 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Ja właśnie uporałem się ze swoim dyfrem(wersja z abs+blokada),też mi tył nie ciągnął,dopiero po włączeniu blokady ciągnęło tylne lewe koło.Dyfer został rozebrany przez mojego mechanika,ja starałem się wszystko podejrzeć i zrozumieć zasadę działania tego bałaganu.Przyczyną awarii może być elektryka(brak sygnału,lub awaria elektrozaworu,który znajduje się w czarnej puszce z tylu dyfra,który uruchamia blokadę sprzęgła jednokierunkowego).Do tej puszki często dostaje się wilgoć,u mnie wszystko było skorodowane,ale udało się ją uratować,puszka rozbiera się na dwie połówki i jest trochę dostępu do jej elementów.Drugą przyczyną mogą być uszkodzenia mechaniczne i tu usterki mogą być różne.U mnie usterką było brak połączenia między czarną puszką z elektrozaworem a układem dźwigni,które przesuwając przesuwkę blokują sprzęgło jednokierunkowe.Łącznikiem tym jest plastikowy trzpień,który ma kształt strzały z płaskim grotem(jest on niewiele większy od zapałki!).Największą pułapką jest demonaż i montaż tej czarnej puszki,można ją wyjąć i włożyć tylko w określonej pozycji i obrócić tak aby ten trzpień z grotem zablokował się w puszce.Zły montaż powoduje,że trzpień nie zaskoczy i elementy dźwigni do której jest przymocowany będą ocierać o elementy przesuwki i kół powodując uszkodzenia(u mnie tak było).Trzeba też uważać żeby przez pomyłkę nie odkręcić śruby od dołu dyfra na której w środku jest osadzona dźwignia z tym trzpieniem(może spaść).Ogólnie układ ten jest dość delikatny w przeciwieństwie do blokady dyfra,która wygląda solidnie i prosto.Koszty łożysk i uszczelniaczy to ok.1tys.,z zamiennikami jest ciężko(większość nie pasowała).Auto teraz śmiga do tyłu na cztery k.super.To chyba tyle na dzisiejszy wieczór,mam nadzieję,że temat został trochę rozjaśniony.Pozdrawiam.

Autor:  Jacek J [ poniedziałek, 10 grudnia 2012, 18:49 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Dzięki Robby za odpowiedź,modliłem się żeby u mnie nie trzeba było dobierać się do dyfra i się udało <38>
Okazało się,że miałem w busiolu zrobiony regularny sabotaż, jakiś poprzedni majsterklepka zdemontował część instalacji elekt. i żeby było śmieszniej to jej pierwszy kawałek,czyli zasilanie przekaźnika elekt. z włącznika lamp cofania. Po jego uzupełnieniu wszystko odpaliło i śmigam do tyłu na 4 laczki <victory>
Jak widzę każdy miał w tym temacie co innego, Ty lewego poprzedniego mechanika, ja dywersanta a jeszcze jeden z formułowiczów złośliwą mysz,która mu przegryzła przewód podciśnienia bigsmile

Autor:  rafalvfr [ środa, 23 stycznia 2013, 11:52 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Witam
Ja jestem posiadaczem Golfa Syncro - co pewnie nie ma większego znaczenia. U mnie podczas włączania wstecznego problem pojawiał się losowo. Raz działało raz nie. W końcu doszedłem do wniosku, że nie mam zbiornika na podciśnienie, który w schemacie syncro jest. Wykombinowałem, że być może potrzeba więcej czasu - na zadziałanie zaworu podciśnienia; wężyk ma malutką średnicę, vacum pompa też nie gigant ... I faktycznie jeśli włączyć wsteczny odczekać kilka sekund było OK. Jeśli nie odczekałem a nastąpił uślizg kół przednich słychać było wyraźny chrobot - jakby jakieś elementy tarły o siebie. Tak było do zeszłego roku. W tym roku tył przestał działać i już. Napiecie dochodzi nie wykryłem żadnych nieszczelności w podciśnieniu. Węszę wokół tematu jak na razie nic. Najgorsze jest to, że nie mam dostępu do miejsca w którym wężyk wchodzi do dyfra - czuję go ale o zdjęciu a potem włożeniu nie ma raczej mowy - i to jest mój ostatni pkt zapalny.
Mam kilka schematów oraz sfotografowany układ u mnie w aucie. Ale nie wiem czy tu można wrzucić zjęcia ?
Niestety obawiam się, że problem się spotęgował. Chciałem kupić zbiornik od Audi podciśnienia ale nie wierzę, żeby to mogło już cokolwiek zmienić. Głupio to strasznie jechać gdzieś w śniegu i mieć świadomość, że jeśli auto się zakopie lub będzie jaką przeszkoda to o wycofaniu nie ma mowy.
Dlatego na razie jeszcze mam siły i wciąż jakieś koncepcje ale wiary coraz mnie :-)
Z racji wartości auta jakoś mechaniki płacenie koło 1000 zł ni jak się nie kalkuluje - ale czas pokaże.

Autor:  Robby [ poniedziałek, 23 września 2013, 15:37 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Witam!
Chciałem dziś nawiązać do opisywanej blokady sprzęgła jednokierunkowego(czarna puszka z tyłu dyfra),którą jakiś czas temu reanimowałem czyszcząc i płukając różnymi specyfikami.Poskutkowało to na trzy miesiące i znowu 4x4 nie działało do tyłu.Okazało się,że w tej puszce zrobiło się zwarcie i wytopiło dziurę w niej.Poszukiwania używanej nie powiodły się,wszyscy sprzedają w kpl.z dyfrem.Zakupiona została w serwisie vw,koszt 670 zł,czekałem 3 dni,trzeba pamiętać ,aby instalacja elektr.sprzęgła jednokier.była zabezpieczona bezpiecznikiem,bo w przypadku takiej awarii jak moja może spalić instalację.Starą puszkę przekroiłem na pół,żeby zobaczyć co jest w środku.Jest to lite tworzywo,w którym zalane są zwoje cewki.Teraz z nową puchą auto śmiga do tyłu na 4.Pozdrawiam.R.

Autor:  rafalvfr [ wtorek, 24 września 2013, 13:57 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

No dobrze a możesz opisać coś więcej ?
Czy było słychać wyraźny stuk elektromagnesu ? Czy bez demontażu jakieś wew / zew objawy pojawiały się ?
U mnie słychać wybitnie pracę (stuknięcie) po włączeniu wstecznego biegu.
Niestety demontaż owej czarnej skrzynki wiąże się z demontażem dyfra ... a tu znów koszty - stąd pytanie.
Pzdr
Rafał

Autor:  Robby [ wtorek, 24 września 2013, 20:42 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

W t4 w/w puszkę demontuje się bez wyciągania dyfra.Kliknięcie elekromagnesu słychać ale pod autem.Inne możliwe usterki opisałem we wcześniejszym poście.Pozdr.R.

Autor:  rotor [ środa, 2 października 2013, 17:16 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Opanowałem zasade działania i naprawe blokad i jak tam kto woli wolnego koła w t4.
Jak coś to służe pomocą.

Autor:  rafalvfr [ środa, 2 października 2013, 20:35 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Witam
Ale naprawiasz ?
Jeśli tak skąd jesteś ?
Ja Poznań ale jestem skłonny w ramach rozsądnych kilometrów podjechać i zostawić auto. Chciałbym to zrobić.
Problem mam z wolnym kołem - Golf III
Podciśnienie jest prąd również, od zeszłego roku napędu nie ma a ..... do tej pory było.
Pzdr
Rafał

Autor:  rotor [ wtorek, 29 października 2013, 23:46 ]
Tytuł:  Re: Sprzęgło jednokierunkowe (wolne koło) w tylnym moście

Jestem Z Katowic.:)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/