T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Jak sprawdzić działanie syncro
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=44&t=10131
Strona 1 z 1

Autor:  atlantis-diving [ czwartek, 16 października 2014, 19:42 ]
Tytuł:  Jak sprawdzić działanie syncro

Witam.
Chciałbym kupić t4 syncro, jak sprawdzić czy napęd działa poprawnie?
Boję się, że jak kupię niesprawny to zrujnuję mnie naprawy.
Proszę o pomoc.

Autor:  stram [ czwartek, 16 października 2014, 20:09 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

Najlepiej wjechać w błotko.
Podnieś jedno koło i spróbuj nim zakręcić, jak się "nie do" i jest duży opór narastający przy kręceniu - sprzęgło viskotyczne działa.
Przy sprawnym sprzęgle viskotycznym mozna wykonać tylko ok 1/4 obrotu.
Trochę błota najlepsze!!

Autor:  atlantis-diving [ czwartek, 16 października 2014, 20:35 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

Chodzi mi o to jak sprawdzić bez wjeżdżania w błoto, przy oględzinach auta , np. na placu, u mechanika lub na stacji diagnostycznej.

Autor:  Tonieja [ czwartek, 16 października 2014, 21:33 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

Stram, wjechać w błoto przodem czy tyłem? Zakręcić przednim kołem czy tylnym? Tym ubłoconym czy suchym?Do przodu kręcić czy obojętnie? Na którym biegu ma być? Miałeś na myśli ręczne kręcenie kołem? Jak byś mógł. opisz dokładniej. Dzięki.

Autor:  srokkka [ czwartek, 16 października 2014, 23:03 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

Sprawdzenie bez błota wymaga podniesienia tylnego /jednego/ koła. Przy sprawnym sprzęgle visco podniesione koło nie da się obrócić, niezależnie czy skrzynia biegów będzie na luzie czy na biegu. A przy niesprawnym visco, koło będzie się obracało bez większych oporów. Ale uwaga - jeśli w aucie jest blokada tylnego mostu i jeśli byłaby włączona, to niezależnie od stanu visco, koło też nie da się obrócić. Więc najpierw sprawdź jak z blokadą, a potem podnoś koło.

Autor:  Jacek J [ czwartek, 16 października 2014, 23:50 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

Jeszcze mały dodatek. Przy wersji z ABS-em tylny most posiada tzw. blokadę wolnego koła i podniesione tylne koło kręci się z dużym oporem tylko w jednym kierunku (w przeciwnym bez oporu) jak pamiętam do tyłu. Dopiero włączenie wstecznego biegu (przy włączonej stacyjce) powoduje włączenie blokady wolnego koła i tylne koło obraca się z oporem w obydwóch kierunkach.

Autor:  srokkka [ piątek, 17 października 2014, 10:16 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

srokkka napisał(a):
"Jeszcze mały dodatek. Przy wersji z ABS-em tylny most posiada tzw. blokadę wolnego koła i podniesione tylne koło kręci się z dużym oporem tylko w jednym kierunku (w przeciwnym bez oporu) jak pamiętam do tyłu. Dopiero włączenie wstecznego biegu (przy włączonej stacyjce) powoduje włączenie blokady wolnego koła i tylne koło obraca się z oporem w obydwóch kierunkach."
Tak, z ABS jest jak piszesz. Ale - jeśli visco jest sprawne, to kolo nie kręci się z dużym oporem, a praktycznie w ogóle nie daje się przekręcić. Przedłużając ramię długim kluczem do kół ledwo, ledwo można kołem drgać, o obracaniu nie mam mowy.

Jest też inny test, dynamiczny. Stanąć przednimi kołami na jakiejś luźnej nawierzchni, sypkim piasku, błocie, lodzie /ale tylne mają być na twardym/ i raptownie puścić sprzęgło. Jeśli tylne koła wyraźnie zabuksują, to visco jest ok.

Autor:  Jacek J [ piątek, 17 października 2014, 11:25 ]
Tytuł:  Re: Jak sprawdzić działanie syncro

atlantis-diving napisał(a):
Chodzi mi o to jak sprawdzić bez wjeżdżania w błoto, przy oględzinach auta , np. na placu, u mechanika lub na stacji diagnostycznej.
W stacji diagnostycznej można wjechać przednią osią na luźno obracające się nie napędzane rolki od sprawdzania hamulców (jeśli mają taką możliwość), albo podstawić takie ruchome rolki pod przednią oś (coraz więcej stacji ma takie) i spróbować z nich wyjechać, zarówno do przodu jak i do tyłu. Jeśli napęd syncro jest sprawny, to samochód zjedzie z rolek, jeśli nie, będzie kręcił bezradnie przednimi kołami ;-)
Ja jak kupowałem swojego suncrusia, to też się motałem, bo nie wiedziałem jak do tego podejść.
Możliwości w terenie nie było i przekonała mnie dopiero próba polegająca na lekkim podniesieniu całego samochodu na podnośniku centralnym, włączenia jedynki przy zapalonym silniku i próby hamowania drągiem obracających się też wtedy tylnych kół.
Jednak sprawdzałem tylko do przodu i później okazało się, że na wstecznym napęd nie działał (nie włączała się blokada wolnego koła w tylnym moście,która jest w wersji z ABS-em), co wyszło potem już po kupnie na śliskiej trawie.
Na szczęście brakowało tylko jednego połączenia przewodów elektrycznych, bo ktoś przede mną je usunął :-)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/