T4-forum.pl https://www.t4-forum.pl/ |
|
[Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojowe. https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=16&t=7790 |
Strona 1 z 6 |
Autor: | flukem [ czwartek, 17 października 2013, 23:23 ] |
Tytuł: | [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojowe. |
Witam jak w temacie przedstawiam manuala na przerobienie dogrzewacza D3WZ na ogrzewanie postojowe potocznie zwane webasto. Zaznaczam że po tym zabiegu dogrzewacz dalej pełni swoją funkcje dogrzewania silnika. A więc. Do rozbudowy swojego dogrzewacza użyłem: 1. Elektryczna pompa wody około 299,- lub 2. Gniazdo Eberspacher około 28,- 3. Wtyczka Eberspaher około 28,- 4. Przekaźnik opuźniający włączenie KLIK 35,- 5. Przekaźnik wydłużający włączenie KLIK 35,- 6. Dwa przekaźniki standardowe 40A KLIK 10,- 7. Cztery podstawy pod przekaźniki KLIK 10,- 8. Dioda prostownicza sztuk 2 około 3,6,- 9. Zegarek sterujący około 160,- lub lub 10. Miniaturowy przekaźnik do zegarka około 15,- 11. Moduł gsm każdy jeden posiadający wyjście. Ja mam akurat ten walał się w betach wiec go przygarnąłem Plus jego jest taki że można zdalnie sprawdzić stan konta karty bo on potrafi odsyłać kody USSD. 337,- Oprócz tego kable, puszkę aby to upchać wszystko. Ja ją mam przy akumulatorze. Z niej odchodzą przewody na: -pompę -zegarek -dmuchawę -przyjście i odejście wiązki fabrycznej dogrzewacza -no i zasilanie z aku. Wracając do tematu rozbudowy dogrzewacza D3WZ. Ideą dla mnie było aby on działał dalej jako dogrzewacz a funkcja ogrzewania postojowego była uzupełnieniem do tego co robi. Dlatego też moja przeróbka nie pozbawia nas automatycznego dogrzewania silnika. Krótko wyjaśnię zasadę działania mojego sterowania. W więc wszystko co jest opisane w poście wyżej potrzebne jest aby zabrać się do roboty a działa to następująco; Ogrzewanie uruchamia się w momencie impulsu z zegarka sterującego lub smsa na moduł gsm. W obu przypadkach jest to czas 30 minut ciągłej pracy. Po dostaniu takiego sygnału uruchamia się pompa elektryczna wody którą umiejscowiłem na powrocie dogrzewacza. Jednocześnie uruchamia się sam dogrzewacz od samego początku zaczyna się odliczanie czasu na przekaźniku dmuchawy tak aby ta uruchomiła się na danym biegu po upływie mniej więcej 10 min dzięki temu zaoszczędzamy akumulator bo bezsensowne jest aby chodziła od początku skoro i tak jest zimna woda w obiegu. Tak jak wspomniałem całość hula 30min po tym czasie piec razem z dmuchawą kończy pracę poza pompą wody która pracuje jeszcze około minutki. Tak to działa na dzień dzisiejszy. Przyznam że już widzę kilka usprawnień jako pierwsze to to aby w momencie uruchomienia włączał się samoczynnie obieg wewnętrzny poprawiło by to znacznie wydajność ogrzewania kabiny Poniżej udostępniam schemat który funkcjonuje u mnie. Jakby ktoś miał pytania sugestie to śmiało. Na schemacie jest brak miniaturowego przekaźnika. Jest on wpięty na pod OUT z zegarka tylko dlatego że zegarek ma za mały prąd na wyjście aby załączyć zwykły przekaźnik. Tak więc zegarek załącza mały przekaźnik a on duży. Więcej o jakiś moich przeróbkach w poście TU Powodzenia ! --------------------------------------------------------- Edycja po 2 latach używania: Ogrzewanie sprawdza się fantastycznie i po tym czasie eksploatacji mogę śmiało powiedzieć, że nie robiłem żadnych zmian w tej instalacji. A widok mojego auta wśród innych zaparkowanych i skutych lodem rano przed robotą bezcenne.... |
Autor: | niebieski-n2 [ piątek, 18 października 2013, 08:23 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Wytłumacz mi o co chodzi z diodami zenera, prąd płynie w jednym kierunku, ale co by się stało jakby ich nie było?? |
Autor: | rafflex [ piątek, 18 października 2013, 08:26 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
flukem napisał(a): 1. Elektryczna pompa wody KLIK 299,- 2. Gniazdo Eberspacher KLIK 28,- 3. Wtyczka Eberspaher KLIK 28,- 4. Przekaźnik opuźniający włączenie KLIK 35,- 5. Przekaźnik wydłużający włączenie KLIK 35,- 6. Dwa przekaźniki standardowe 40A KLIK 10,- 7. Cztery podstawy pod przekaźniki KLIK 10,- 8. Dioda prostownicza sztuk 2 KLIK 3,6,- 9. Zegarek sterujący KLIK 160,- 10. Miniaturowy przekaźnik do zegarka KLIK 11. Moduł gsm każdy jeden posiadający wyjście. Ja mam akurat ten walał się w betach wiec go przygarnąłem Plus jego jest taki że można zdalnie sprawdzić stan konta karty bo on potrafi odsyłać kody USSD. 337,- Pięknie Mam nadzieję, że kiedyś wykorzystam tą instrukcję, a tymczasem prośba: Te linki, które umieściłeś za jakiś czas wygasną i zdjęcia nie będą dostępne, dlatego może wrzuciłbyś same fotki potrzebnych podzespołów na jakiś hosting zdjęć, żeby tak szybko nie przepadły w otchłani? |
Autor: | flukem [ piątek, 18 października 2013, 11:20 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
niebieski-n2 napisał(a): Wytłumacz mi o co chodzi z diodami zenera, prąd płynie w jednym kierunku, ale co by się stało jakby ich nie było?? Chodzi o zabezpieczenie. Np wiele podzespołów jest informowanych o rozruchu silnika z altelnatora a więc po co dawac błędną informację tym podzespołom skoro silnik nie pracuje. I tak jak by ich nie było to dogrzewacz by chodził po tej przeróbce za każdy razem po odpaleniu auta sygnał z altelnatora "wracał" by na czujnik temperatury zewnętrznej ..... tak czy siak lepiej zabezpieczyć tak mi zostało ze szkoły refflex napisał(a): Pięknie Mam nadzieję, że kiedyś wykorzystam tą instrukcję, a tymczasem prośba: Te linki, które umieściłeś za jakiś czas wygasną i zdjęcia nie będą dostępne, dlatego może wrzuciłbyś same fotki potrzebnych podzespołów na jakiś hosting zdjęć, żeby tak szybko nie przepadły w otchłani? Zrobimy |
Autor: | Probe041 [ piątek, 18 października 2013, 11:54 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
W jaki sposób chcesz wymusić włączenie obiegu wewnętrznego (sterowanego podciśnieniem) przy zgaszonym silniku? |
Autor: | kurol [ piątek, 18 października 2013, 12:34 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Akumulatorem podcisnienia ? |
Autor: | flukem [ piątek, 18 października 2013, 12:42 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Probe041 napisał(a): W jaki sposób chcesz wymusić włączenie obiegu wewnętrznego (sterowanego podciśnieniem) przy zgaszonym silniku? To wiem i dla tego "głośno" myślę. Po prostu by się przydało... |
Autor: | kurol [ sobota, 19 października 2013, 07:24 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
30 min pracy dogrzewacza ale jesli sie go wlacza z modulu gsm uzyskales przez konfiguracje modulu czy udalo Ci sie to jakos spiac z zegarkiem 1530 i korzystasz z jego ograniczen 30 min Pytam bo w zegarze zostaje wolny pin +15,wiem ze sluzy do polaczenia telestartu ale nie wiem na jakiej zasadzie dziala Zostal mi jeden wolny kanal w alarmie ale nie ma w nim podtrzymania napiecia,tylko impuls 12v przez 1 sek jakby dalo sie to wykorzystac do wysterowania zegarka bez dodatkowych przekaznikow moglbym zrobic wiekszy porzadek u siebie w kabelkach Rozbierania zegarka i wlutowywania sie pod przycisk sluzacy do wlaczania pieca wolabym uniknac |
Autor: | flukem [ sobota, 19 października 2013, 23:48 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
kurol napisał(a): 30 min pracy dogrzewacza ale jesli sie go wlacza z modulu gsm uzyskales przez konfiguracje modulu czy udalo Ci sie to jakos spiac z zegarkiem 1530 i korzystasz z jego ograniczen 30 min Pytam bo w zegarze zostaje wolny pin +15,wiem ze sluzy do polaczenia telestartu ale nie wiem na jakiej zasadzie dziala Zostal mi jeden wolny kanal w alarmie ale nie ma w nim podtrzymania napiecia,tylko impuls 12v przez 1 sek jakby dalo sie to wykorzystac do wysterowania zegarka bez dodatkowych przekaznikow moglbym zrobic wiekszy porzadek u siebie w kabelkach Rozbierania zegarka i wlutowywania sie pod przycisk sluzacy do wlaczania pieca wolabym uniknac kurol powiem szczerze że nawet nie pomyślałem o takim patencie aby wysterować gsm-a za pomocą zegarka bo sam gsm ma programowany czas zadziałania przekaźnika. Trza by się przyjrzeć temu połączeniu z telestartem... Co do twojego pilota to dokładasz 1 przekaźnik czasowy i odpalasz sobie piecyk bez problemu ba nawet wyregulujesz sobie co do minuty ile ma chulać. Ja dziś rano miałem odpalone i po 30 min szyba przednia nie była do końca odmrożona wiec nie wiem czy nie wydłużyć czasu do 45 min tak jak miał to zegarek z pomarańczowym podświetleniem. |
Autor: | kurol [ niedziela, 20 października 2013, 07:11 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Wiem ze przy pomocy przekaznika czasowego moge wyregulowac czas dzialania,ale w teczce juz doszlo tyle kabli ze sam sie w nich zaczynam gubic Poza tym pascia widze z okna wiec mam bezposredni podglad jak sobie radzi piecyk Wolny kanal z autoalarmu wczoraj wykorzystalem do sterowania ogrzewaniem suchym bo okazalo sie ze przy zegarku webasto 1531 jest to duzo prosciej rozwiazane Odetnij powrot wody na silnik np przy pomocy eletrozaworu (w ramach testu mozna i nawet kluczem francuzkim weza tymczasowo scisnac),po kilku minutach dzialania ogrzewania i dmuchawy na 3 biegu zaczyna topic szybe Szczerze mowiac nie wiem czy taki szok termiczny jej nie zaszkodzi w zimie |
Autor: | festa10 [ niedziela, 20 października 2013, 17:44 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Wszystko fajnie pieknie sie czyta ale poprosze mi to wszystko zmontowac i wyslac, -zainstaluje sam |
Autor: | flukem [ niedziela, 20 października 2013, 21:41 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
festa10 napisał(a): Wszystko fajnie pieknie sie czyta ale poprosze mi to wszystko zmontowac i wyslac, -zainstaluje sam Będę jak notri zamówienia zbierał a tak na serio to wszystko się da ale u mnie to długie terminy bo zarobiony okropnie jestem... peters napisał(a): Mam pomysl aby podlaczyc mu jeszcze ta pomke co jest orginalnie w obiegu,moze cos to pomoze. Oryginalna pompa elektyczna z tego co wiem jest na dużym obiegu za termostatem a więc nic ci nie da teoretycznie. Proszę o poprawienie mnie jak się mylę. |
Autor: | niebieski-n2 [ poniedziałek, 21 października 2013, 08:32 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Te diody to powinny zapewne być jakoś obliczone???? Czy mogą mieć "wyższe" parametry???? Bo te co są w linku: "Dioda prostownicza 6A 1000V 1kV komplet" to wydają się jakieś kosmiczne, dużo za duże?? Jak to się oblicza? |
Autor: | flukem [ poniedziałek, 21 października 2013, 20:55 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
niebieski-n2 napisał(a): Te diody to powinny zapewne być jakoś obliczone???? Czy mogą mieć "wyższe" parametry???? Bo te co są w linku: "Dioda prostownicza 6A 1000V 1kV komplet" to wydają się jakieś kosmiczne, dużo za duże?? Jak to się oblicza? Są bardzo duże aż nadto ale takie akurat miałem. Prąd jaki płynie przez nie w moim układzie jest bardzo mały wiec śmiało takie cuś można TU Przeliczania nie ma dobierasz prąd i napięcie jakie musi przenieść dioda do odbiornika. |
Autor: | niebieski-n2 [ poniedziałek, 21 października 2013, 21:09 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Czyli "większa", nawet dużo "większa" może być - byle nie za "mała"?? Prąd mniejszy niż 5 A, napięcie 12V, czyli minimum takie parametry i napewno będzie OK. Prąd oczywiście płynie mniejszy, ale 5A jest bezpiecznik czyli bez liczenia (pomijając węzły i rozpływ prądów) takie diady na 100% by wystarczyły w Twoim układzie ?? |
Autor: | flukem [ poniedziałek, 21 października 2013, 22:02 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
niebieski-n2 napisał(a): Czyli "większa", nawet dużo "większa" może być - byle nie za "mała"?? Prąd mniejszy niż 5 A, napięcie 12V, czyli minimum takie parametry i napewno będzie OK. Prąd oczywiście płynie mniejszy, ale 5A jest bezpiecznik czyli bez liczenia (pomijając węzły i rozpływ prądów) takie diady na 100% by wystarczyły w Twoim układzie ?? Tak wystarczą 12v 5A |
Autor: | niebieski-n2 [ wtorek, 29 października 2013, 20:40 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Pomijając cały schemat, jak mam już przewód +12V na dmuchawę, to gdzie go fizycznie (łopatologicznie) wpiąć, aby ta zaczęła pracować na 1 biegu (ewentualnie 2 biegu)??? I czy pokrętło sterujące normalną pracą musi być w takim położeniu (1 lub 2) czy w dowolnym?? W zasadzie wszystko jedno, byle by dmuchało wtedy kiedy podam +12V ??? |
Autor: | niebieski-n2 [ środa, 30 października 2013, 10:22 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Przerobienie dogrzewacza na ogrzewanie postojow |
Dzięki, dopiero teraz zrozumiałem Twój schemacik, wczoraj ciężki wieczór miałem. Czyli jednak przez przekaźnik. Jak dostać się do wtyczki regulacji prędkości nawiewu? Co muszę demontować, da się wyjąć do przodu ten panel od klimy (manualna)/ dmuchaw (+tylna nagrzewnica) czy to większa zabawa?? |
Strona 1 z 6 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |