Chciałbym się podzielić doświadczeniami z wymiany świec żarowych w 1.9TD, zapewne paru osobom ten temat pomoże zdecydować czy porywać się na tą robotę samemu czy jednak komuś za to zapłacić i mieć święty spokój.
Mi całość zajęła 2 popołudnia. Jedno na rozebranie, drugie na poskładanie wszystkiego w całość. Z racji, że jestem drobiazgowy i przy okazji robiłem inne rzeczy przy aucie nie liczyłem dokładnie ile czasu mi to zajęło, jak to mówią szczęśliwi czasu nie liczą
Postanowiłem, że nie będę ruszał wtrysków i tak też zrobiłem. Wymieniałem tez na zimnym silniku
Przechodząc do rzeczy, potrzebne będą
- nasadki krótkie, długie 8/12 mm
- klucze płaskie, lepiej płaskooczkowe 8/12 mm (niestety klucza 12mm płaskooczkowego nie miałem w zestawie)
- przedłużki
- grzechotka
- połączenie przegubowe (chociaż pod koniec doszedłem do wniosku, że da się bez)
- długie zwinne cienkie palce
- szmatka ( aby wcisnąć ją między blok a pompę wtryskową )
- oświetlenie w postaci lampki
- sporo samozaparcia i cierpliwości
- oczywiście nowe świece, polecane są BERU GN857 i NGK (oznaczenia nie znam)
1.Odkręcamy klemę minusową z akumulatora (ja osobiście tego nie robiłem, tylko wyjąłem przekaźnik od świec), ponieważ świece lubią w 1.9 grzać np. po otwarciu drzwi kierowcy.
2. Należy zdjąć pas przedni pod reflektorami z grillem i odchylić chłodnicę
viewtopic.php?p=59385#p59385 Aby odchylić chłodnicę odkręcamy śruby zaznaczone strzałkami po lewej stronie (z drugiej tak samo)
Teraz łapiemy za uchwyt i ciągniemy w górę i do siebie
Świece żarowe w silnikach 1.9 znajdują się pod wtryskiwaczami
Dobrze jest przedmuchać miejsca w okolicy świec kompresorem ze wszelkiego rodzaju syfu aby nie dostał się do cylindrów (ja niestety pomyślałem o tym już po ich wykręceniu)
3. Odkręcamy nakrętki 8mm ze świec, ja zacząłem od strony skrzyni biegów. Dla ułatwienia można zdjąć wtyczkę z czujnika temperatury po prawej stronie na zdjęciu i odkręcić przewód idący do odmy i odgiąć go na bok.
Tu lepiej widać
Oczywiście po poluzowaniu i wykręceniu, odkręcamy do końca palcami aby nie zgubić nakrętki
Kolejna, tutaj przyda się już dłuższa przedłużka albo nawet dwie.
Znowu zdejmujemy nakrętkę wykręcając ją palcami
4. Do odkręcenia nakrętek przy pompie przyda się szmatka którą wciskamy między pompę a blok silnika w celu zabezpieczenia się przed zgubieniem nakrętek czy później świec.
Teraz, klucz płaski lub płaskooczkowy 8mm wciskamy od góry i kręcimy (miejsca naprawdę jest mało ale da się) o jakąś 1/12 obrotu (zdjęcia z kluczem nie mam niestety)
Tu już z wykręconą palcami nakrętką
Tak samo robimy z ostatnią.
5. Teraz można zdemontować listwę prądową, ostrożnie aby nie połamać.
Szczerze to miałem z tym najwięcej problemów, może mogłem ją zostawić ale przy okazji poizolowałem gdzie trzeba jak już była na wierzchu.
6. Można się zabrać za wykręcanie świec, naczytałem się o ukręcających się świecach i popsikałem odpowiednio wcześniej na nie odrdzewiaczem i preparatem penetrującym.
Bierzemy klucz 12mm i próbujemy odkręcać (ja musiałem użyć drugiego klucza jako dźwigni) z wyczuciem aby nic nie urwać.
(ślady oleju po cieknącej dawno pokrywie zaworów)
Można odkręcać w ten sposób (przydatne dla TDI), że kręcimy pół obrotu w lewo, pół w prawo i co 2-3 obroty robimy pełen obrót.
Jednak u mnie po poluzowaniu mogłem wykręcać świece samymi palcami, całe szczęście.
Wykręcone świece
Kolejna świeca
Tutaj można już normalnie wyciągnąć świecę bez użycia palców kluczem
Ostatnia w kolejce
7. Mając świece na wierzchu można się pokusić o sprawdzenie ich pod akumulatorem, ja wykorzystałem do tego kable rozruchowe podpinając jeden pod klemę plusową a jego drugi koniec do czubka świecy i przykładając potem świece do masy na akumulatorze.
FILMIK
https://picasaweb.google.com/1078113864 ... 22337592188. Ufff, to teraz pozostaje wkręcić nowe świeczki na swoje miejsce
Ja najpierw wkręcałem delikatnie świece a po wkręceniu wszystkich dokręcałem je odpowiednio. BERU podaje, że świece należy dokręcić momentem 22Nm, jednak po pierwsze nie miałem klucza a po drugie i tak by nie wszedł do 2 za pompą.
Jednak BERU na swojej stronie podaje sposób dokręcania świec nie posiadając klucza dynamometrycznego
Kod:
Fitting the glow plug if a torque wrench is not available
Screw in glow plug until it contacts the engine block. Tighten approx. 30° using a suitable tool.
Our tip: To be able to undertake the work properly and correctly, we recommend the purchase of a torque wrench
Czyli dokręcamy świece do momentu w którym napotkamy opór i wtedy dociągamy kluczem o 30* = 1/12 obrotu.
Pierwsza od strony rozrządu, trzeba ładnie manewrować aby ją wsadzić na swoje miejsce
Wkręcona palcami
Kolejna
Naprawdę ciasno...
Następna
Oczywiście miałem długą nasadkę i świeca się chowała w niej z gwintem ale poradziłem sobie wsadzeniem nakrętki do środka nasadki.
Wkręcona ostatnia
9.Po dociągnięciu wszystkich świec można zabrać się za montaż listwy prądowej. Ja musiałem ją mocno powyginać w miejscu gdzie przechodzi między 3 a 4 cylindrem (o mało co przez to mi nie pękła) więc radzę ostrożnie.
Niestety nie mogłem znaleźć czarnej izolacji ; )
Teraz można zakładać nakrętki, nie zapominając o podpięciu pierwszej świecy do kabla idącego od akumulatora
Dopiero teraz wyciągamy szmatkę zza pompy i składamy wszystko do stanu pierwotnego i cieszymy się z wykonanej naprawy ; )
----
Dodatkowe materiały po angielsku
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=20504