T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest sobota, 27 kwietnia 2024, 11:12

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 19 września 2012, 00:31 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12307
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 327 razy
Pomógł: 1042 razy
Chciałbym się podzielić doświadczeniami z wymiany świec żarowych w 1.9TD, zapewne paru osobom ten temat pomoże zdecydować czy porywać się na tą robotę samemu czy jednak komuś za to zapłacić i mieć święty spokój.

Mi całość zajęła 2 popołudnia. Jedno na rozebranie, drugie na poskładanie wszystkiego w całość. Z racji, że jestem drobiazgowy i przy okazji robiłem inne rzeczy przy aucie nie liczyłem dokładnie ile czasu mi to zajęło, jak to mówią szczęśliwi czasu nie liczą ;)

Postanowiłem, że nie będę ruszał wtrysków i tak też zrobiłem. Wymieniałem tez na zimnym silniku

Przechodząc do rzeczy, potrzebne będą
- nasadki krótkie, długie 8/12 mm
- klucze płaskie, lepiej płaskooczkowe 8/12 mm (niestety klucza 12mm płaskooczkowego nie miałem w zestawie)
- przedłużki
- grzechotka
- połączenie przegubowe (chociaż pod koniec doszedłem do wniosku, że da się bez)
- długie zwinne cienkie palce haha
- szmatka ( aby wcisnąć ją między blok a pompę wtryskową )
- oświetlenie w postaci lampki
- sporo samozaparcia i cierpliwości
- oczywiście nowe świece, polecane są BERU GN857 i NGK (oznaczenia nie znam)

1.Odkręcamy klemę minusową z akumulatora (ja osobiście tego nie robiłem, tylko wyjąłem przekaźnik od świec), ponieważ świece lubią w 1.9 grzać np. po otwarciu drzwi kierowcy.

2. Należy zdjąć pas przedni pod reflektorami z grillem i odchylić chłodnicę
viewtopic.php?p=59385#p59385
Aby odchylić chłodnicę odkręcamy śruby zaznaczone strzałkami po lewej stronie (z drugiej tak samo)
Obrazek
Teraz łapiemy za uchwyt i ciągniemy w górę i do siebie

Świece żarowe w silnikach 1.9 znajdują się pod wtryskiwaczami
Obrazek

Dobrze jest przedmuchać miejsca w okolicy świec kompresorem ze wszelkiego rodzaju syfu aby nie dostał się do cylindrów (ja niestety pomyślałem o tym już po ich wykręceniu)

3. Odkręcamy nakrętki 8mm ze świec, ja zacząłem od strony skrzyni biegów. Dla ułatwienia można zdjąć wtyczkę z czujnika temperatury po prawej stronie na zdjęciu i odkręcić przewód idący do odmy i odgiąć go na bok.
Obrazek
Obrazek
Tu lepiej widać
Obrazek
Oczywiście po poluzowaniu i wykręceniu, odkręcamy do końca palcami aby nie zgubić nakrętki

Kolejna, tutaj przyda się już dłuższa przedłużka albo nawet dwie.
Obrazek
Znowu zdejmujemy nakrętkę wykręcając ją palcami

4. Do odkręcenia nakrętek przy pompie przyda się szmatka którą wciskamy między pompę a blok silnika w celu zabezpieczenia się przed zgubieniem nakrętek czy później świec.
Teraz, klucz płaski lub płaskooczkowy 8mm wciskamy od góry i kręcimy (miejsca naprawdę jest mało ale da się) o jakąś 1/12 obrotu (zdjęcia z kluczem nie mam niestety)
Tu już z wykręconą palcami nakrętką
Obrazek
Tak samo robimy z ostatnią.

5. Teraz można zdemontować listwę prądową, ostrożnie aby nie połamać.
Szczerze to miałem z tym najwięcej problemów, może mogłem ją zostawić ale przy okazji poizolowałem gdzie trzeba jak już była na wierzchu.

6. Można się zabrać za wykręcanie świec, naczytałem się o ukręcających się świecach i popsikałem odpowiednio wcześniej na nie odrdzewiaczem i preparatem penetrującym.
Bierzemy klucz 12mm i próbujemy odkręcać (ja musiałem użyć drugiego klucza jako dźwigni) z wyczuciem aby nic nie urwać.
Obrazek
(ślady oleju po cieknącej dawno pokrywie zaworów)
Obrazek

Można odkręcać w ten sposób (przydatne dla TDI), że kręcimy pół obrotu w lewo, pół w prawo i co 2-3 obroty robimy pełen obrót.

Jednak u mnie po poluzowaniu mogłem wykręcać świece samymi palcami, całe szczęście.

Wykręcone świece
Obrazek

Kolejna świeca
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Tutaj można już normalnie wyciągnąć świecę bez użycia palców kluczem

Ostatnia w kolejce
Obrazek
Obrazek

7. Mając świece na wierzchu można się pokusić o sprawdzenie ich pod akumulatorem, ja wykorzystałem do tego kable rozruchowe podpinając jeden pod klemę plusową a jego drugi koniec do czubka świecy i przykładając potem świece do masy na akumulatorze.
Obrazek

FILMIK
https://picasaweb.google.com/1078113864 ... 2233759218

8. Ufff, to teraz pozostaje wkręcić nowe świeczki na swoje miejsce haha

Ja najpierw wkręcałem delikatnie świece a po wkręceniu wszystkich dokręcałem je odpowiednio. BERU podaje, że świece należy dokręcić momentem 22Nm, jednak po pierwsze nie miałem klucza a po drugie i tak by nie wszedł do 2 za pompą.
Jednak BERU na swojej stronie podaje sposób dokręcania świec nie posiadając klucza dynamometrycznego
Kod:
Fitting the glow plug if a torque wrench is not available

Screw in glow plug until it contacts the engine block. Tighten approx. 30° using a suitable tool.

Our tip: To be able to undertake the work properly and correctly, we recommend the purchase of a torque wrench
Czyli dokręcamy świece do momentu w którym napotkamy opór i wtedy dociągamy kluczem o 30* = 1/12 obrotu.

Pierwsza od strony rozrządu, trzeba ładnie manewrować aby ją wsadzić na swoje miejsce
Obrazek
Wkręcona palcami
Obrazek

Kolejna
Obrazek
Naprawdę ciasno...
Obrazek

Następna
Obrazek
Oczywiście miałem długą nasadkę i świeca się chowała w niej z gwintem ale poradziłem sobie wsadzeniem nakrętki do środka nasadki.

Wkręcona ostatnia
Obrazek

9.Po dociągnięciu wszystkich świec można zabrać się za montaż listwy prądowej. Ja musiałem ją mocno powyginać w miejscu gdzie przechodzi między 3 a 4 cylindrem (o mało co przez to mi nie pękła) więc radzę ostrożnie.
ObrazekNiestety nie mogłem znaleźć czarnej izolacji ; )
Obrazek

Teraz można zakładać nakrętki, nie zapominając o podpięciu pierwszej świecy do kabla idącego od akumulatora
Obrazek

Dopiero teraz wyciągamy szmatkę zza pompy i składamy wszystko do stanu pierwotnego i cieszymy się z wykonanej naprawy ; )

----

Dodatkowe materiały po angielsku http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=20504


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Ostatnio edytowano sobota, 1 lutego 2014, 17:49 przez Probe041, łącznie edytowano 1 raz


Za ten wpis autor Probe041 podziękował: rafflex (sobota, 1 lutego 2014, 00:14)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 1 lutego 2014, 17:13 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): niedziela, 10 lutego 2013, 19:13
Posty: 27
model: T4
silnik: ABL 1.9TD

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
<brawo> Przyda sie,
Probe041 ,bedę miał chyba problem z odkreceniem 1 i 2 swiecy (strasznie ciasno ,brak długich paluchów <38> ) 4 odkreciłem 3 dam rade . Pytanie moje czy jak odkrece przewody paliwowe z pompy i 1i2 wtrysku (,wtedy troche wiecej miejsca) , to potem pompa mi sie zapowietrzy czy paliwo zejdzie tylko z owych przewodow ?


_________________
nie ma rzeczy niemożliwych,są trudne tylko do zrealizowania <36>


Ostatnio edytowano niedziela, 2 lutego 2014, 00:28 przez grzesiex, łącznie edytowano 1 raz
post pod postem


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 1 lutego 2014, 17:36 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12307
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 327 razy
Pomógł: 1042 razy
Normalnie odpowietrzasz potem wtryski luzując przewody.


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum



Za ten wpis autor Probe041 podziękował: Frodo (środa, 25 listopada 2015, 21:37)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 3 lutego 2014, 22:18 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): niedziela, 10 lutego 2013, 19:13
Posty: 27
model: T4
silnik: ABL 1.9TD

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 1 raz
Załącznik:
klucz.JPG
Udało sie swiece zmienione.Łatwo nie było (najwieksza obawa to aby nie ukrecic).Zmieniałem tak jak Probe041 ,bez odkrecania przewodów paliwowych z wtryskow .Musiałem sobie dorobic klucz oczkowy z oczkowo plaskiego (tylko dla pierwszej swiecy od rozrzadu)gdyz miałem zakrutkie a oczkowym lekko wygietym było cięzko bo brakowalo miejsca aby dobrze usadowic klucz miedzy przewodem paliwowym a pokrywa glowicy . To mój klucz... Jeszcze przydatny okazal sie taki chwytak którym łatwo bylo usadowic swiece na swoim miejcu (1i2 za pompa)


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


_________________
nie ma rzeczy niemożliwych,są trudne tylko do zrealizowania <36>


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 3 lutego 2014, 23:00 
Offline
podteczkownik

Dołączył(a): środa, 19 października 2011, 18:03
Posty: 174
Lokalizacja: Olkusz
model: T4
silnik: 2.5 TDI

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 5 razy
chociaż mam 2,TDI to gratuluje instrukcji :)


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 25 listopada 2015, 21:36 
Offline
podteczkownik

Dołączył(a): wtorek, 1 października 2013, 21:19
Posty: 262
model: Multivan
silnik: 1.9 TD

Podziękował: 5 razy
Pomógł: 16 razy
Naprawdę świetny opis wymiany świec żarowych.Gratulacje


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 12 stycznia 2016, 23:26 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): czwartek, 7 stycznia 2016, 20:21
Posty: 1
model: T4
silnik: 1,9td

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 0 razy
Witam.
Dziękuję za super instruktaż, jednak mogę z wami się podzielić moimi doświadczeniami. Ja nie potrzebowałem jakiegoś specjalnego chwytaka do włożenia świec ani do wkręcania nakrętek, Wykorzystałem zamiast tego zwykły maleńki magnes o średnicy 5mm i grubości 1mm umieściłem go na śrubokręcie do którego złapałem nową świecę. Poza tym magnes był bardzo przydatny do przykręcania nakrętek listwy elektrycznej /te świece za pompą paliwa/. Magnesem połączyłem śrubokręt i kluczyk 8 /pozbyłem się przez to spadania kluczyka/, operowałem kluczykiem prawie jak grzechotką. Powiem, że wkręcanie poszło szybciej niż wykręcanie. Jednak bez instruktażu kolegi miałbym duże problemy ja tylko lekko go zmodernizowałem.
Czeka mnie teraz wymiana rozrządu. Jeśli ktoś z Was ma taki fajny instruktarz wymiany rozrządu w T4 1,9 TDI 1999r to będę wdzięczny za podesłanie linka.
pozdrawiam


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB