T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Opony wzmacniane czy niekoniecznie?
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=10&t=422
Strona 2 z 6

Autor:  toudi100 [ niedziela, 17 października 2010, 13:19 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

ja mam na słupku przy lewych dzwiach tabele i tam mam pokazane trzy wymiary
205/60/16c 215/60/16 99H 225/60/16 102H
czyli nie musza byc z literka ''C'' tylko ze to multivan,a jak zobaczyłem transportera 9osobowy ma tylko jeden wymiar 205/65/15c.
brat multivana kupil w niemczech na normalnych 205/60/16 91h i przejezdzil juz dwa sezony i nie widac zeby jakos nadmiernie sie scierały.ale to ryzyko bo ubezpieczalnia moze miec juz cos do zarzucenia.

Autor:  Kubek [ niedziela, 17 października 2010, 14:37 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

toudi100 napisał(a):
brat multivana kupil w niemczech na normalnych 205/60/16 91h i przejezdzil juz dwa sezony i nie widac zeby jakos nadmiernie sie scierały..



Nie chodzi o to ,że się będą ścierały za szybko,tylko czy wytrzymają !!!!!! 91h-nośność jest stanowczo za mała . Taką nośność mają małe osobówki. Ja swego czasu jeżdziłem na 18' 225/40 94w XL i oponka nie wytrzymała i porobiły się baloniki na zewnątrz opony. Potem kupiłem 235/40/R18 99j XL i było OK . Na wiosne ,jak autka nie sprzedam to będą 19' z oponą 245/40/R19 i 99j <zakochany>

Autor:  chmielik [ niedziela, 17 października 2010, 16:04 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

wytrzymają wytrzymają 3 lata i nic

Autor:  Sterciu [ niedziela, 7 listopada 2010, 13:29 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

PATRYCY50 napisał(a):
przedewszystkim róznica pomiedzy oponami zwykłymi a z indeksem C jest taka że te z indeksem wytrzymają dłużej, wolniej sie bedą scierały, ale tym samym moga miec gorsze własciwosci trakcyjne,.


Róznica w oponach ze znaczkiem C , a zwykłych osobowych jest taka, ze ta ze znaczkiem C jest ośmiokrotnie opasa, dlatego jest opona mocniejsza, która sama w sobie więcej waży juz i dlatego musi być głośniejsza z powodu ilości mieszanki z której sie składa. Scieralnośc nie ma tutaj nic do gadania. Opony 17" , 18" zawsze będą sie szybciej ścierały i to nawet w osobowych autach. Juz nawet 16" szybciej się beda scieraly jak opony 13" , 14" , 15". W Sprinterze 16" opony Continental ze znaczkiem C po przebiegu 30kkm juz są starte do wysokości bieznika 4,8mm (nowa , ten model ma 9mm) wszystkie 6 sztuk . Im szersza opona , o większej średnicy tym więcej gumy i więcej tarcia o podłoze. Takie opony zawsze zetrą sie szybciej. Mi sie to nie podoba poniewaz w sprinterze starym modelu na 15" oponach sie przejeżdzało 100~110kkm na oponach , a w tym nowym to jak wytrzymaja połowę czyli jeden sezon to wszystko :/.

Jak ktoś chce opony "C" letnie z wzorem bieżnika takim zblizonym do osobwych to w tej chwili chyba tylko Nokian Hakka C Van jest z takim (bardzo podobny bieznik mają , jak nie identyczny modelu opony typowo osobowej Nokian i3) . Są ciche , cichsze niż Michelin i z asymetrycznym bieznikiem. Ja teraz własnie chyba dlatego ze bieznik mają zblizony do osobowych aut zakupie je na lato do jednego busa. Są to opony do mniejszych/lzejszych dostawczaków , typu T4 , Ducato/Boxer/Jumper , Sprinter 2**/LT28. Albo Hankook RA14 , równiez opona cicha jak na opone wzmocnioną.

Autor:  Cyklon [ niedziela, 7 listopada 2010, 20:05 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

ja latam na 18 i troszkę było by trudno o C ale skoro indeks szybkości pozwala latać 240 km/h to tymbardziej t 4 da rade :)

Autor:  garfild28 [ czwartek, 18 listopada 2010, 10:04 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Witam. Tak poczytalem powyzej i co do Skandynawii np. niewazne czy osobowka czy dostawczy t4 ma miec c na ogumieni seryjnym. Inne ogumienie w moim przypadku 255\40\18 tyl 245\40\18 przod nie ma c i nie musi miec. Bylem na przegladzie i wszystko gra a tutaj w Norwegi robia zupelnie inaczej przeglady niz u nas w Polsce. Pozdrawiam.

Autor:  JOHNSON [ niedziela, 23 stycznia 2011, 15:17 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Witam wszystkich.Jestem nowym na forum mam na imie Arek jestem z Bielska-Białej i pomykam sobie TRANSPORTEREM 9 OSOBOWYM T4 2,5TDI 75kw 102km ACV z 1999r.Chciałem wyrazic swoja pierwsza opinie na temat opon.
Najlepsze rozwiazanie to jezdzic na takich jak w instrukcji obsługi i wtedy nie ma problemu.Wzmacniane sa o tyle lepsze ze tak jak poprzednicy mniej sie scieraja i sa mniej narazone na uszkodzenia typu wjechanie w dziure lub na kraweznik (wyskakuja bąble i opona do wy...) poza tym opona jest z twardszej osnowy i gumy wiec rozniez nie "zmeczy" sie szybko i nie doprowadzi do wystrzału.Polecam do t4 wzmocnione ja osobiscie kupilem nowe wzmocnione savy na przod i nie narzekam z tym ze nie smigam predkosciami kosmicznymi.Pozdrawiam

Autor:  Roberto32 [ środa, 26 stycznia 2011, 14:41 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Witam. To i ja dorzucę coś od siebie. Kupiłem Caravelkę na zimowych 15" stalowych. Jeździ się na nich tak, że tylko czekam aż wrzucę moje koła na lato tj: Michelin 245/45/18 100W Extra Load. Wtedy zaczyna się jazda. Auto się nie kładzie, siedzi jak naleśnik mimo iż to 102KM. Komfort jazdy i trzymania w zakrętach wprost nie do opisania. Niestety duży minus na dziurach i progach (niska opona). Z racji iż taki profil a nie inny nigdy bym nie założył opon nie wzmacnianych. Gdyż te wzmacniane są na ciężar 800kg na oponę. W razie w opona ma wytrzymać a nie pęknąć i nie wiadomo co dalej. Jak ktoś przezorny to kupuje wzmocnione opony.

Autor:  sławek7 [ środa, 2 lutego 2011, 15:50 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Witam kolega JOHNSON ma rację jak będziecie się trzymać tego co na orginalnej naklejce jest napisane to na pewno nikt się nie przyczepi
jak jest napisane 97s lub 98s (jest to indeks nośności) jak w moim przypadku to bez sensu kupować opony z C indeksem bo są droższe
jak producent auta nie wymaga takich.

Osobiście mam Sawy 195/70 R15 97S zima. Nowa kosztuje ok.220zł. i święty spokój na pare sezonów
POZDRO.

Autor:  iwozio8708 [ piątek, 27 stycznia 2012, 10:31 ]
Tytuł:  JAKI INDEKS NOŚNOŚCI OPON

Witam serdecznie wszystkich użytkowników . Jestem świeży na forum ale od jakiegoś czasu zaglądam i czytam .Więc pora na pierwszy krok. Pytanko - Posiadam T4 97r. long , jaki powinien być indeks nośności opon jeżeli nie są C , chyba że w takim aucie przymusowo muszą być C ? Kiedyś gliniarz świecił mi latarą po gumach i szukał C miałem wtedy T3 pozdrawiam !

Autor:  Kenobi [ piątek, 27 stycznia 2012, 12:20 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

kolego czytałeś ten temat od początku ??
chyba nie, bo odpowiedź masz na pierwszej stronie !!

Autor:  gruszka [ sobota, 28 stycznia 2012, 21:21 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Ja kupilem do swojego kiedys sava trenta 185 15 c i zrobilem na nich juz ponad 15 tys. nie widac zeby sie zuzywaly i sa chyba ciche bo oprocz silnika podczas jazdy nic wiecej nie słysze. no i cena byla atrakcyjna bo chyba jakos 200 za szt placilem. wiec chyba nie ma co przesadzac z oponami za 5 stow i wiecej.

Autor:  mariuszgim [ sobota, 28 stycznia 2012, 21:53 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Ja na SAVA'CH TRENTA zrobiłem 100 000 km, na tyle jeszcze są "prawie" nówki, ale co do tematu to z indeksem C

Autor:  zGred [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 10:12 ]
Tytuł:  Opony do multivana

Witam wszystkich forumowiczów:) Mam pytanie dotyczące opon. Mianowicie jakie dokladnie oponki są dopuszczalne. Posiadam opony 16" o oznaczeniu C oraz 15" rainforest. Moj t4 w dowodzie ma wpisane, że jest to auto osobowe i z tego co wynalazłem w internecie to nie ma obowiązku posiadania opon C?!

Autor:  pacark [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 10:44 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

na początku tematu Sterciu opisał kiedy trzeba mieć C -> jeśli masz samochód ciążarowy w dowodzie, jeśli osobowy to najlepiej opony z symbolem RF lub XL, jak założysz opony z indexem większym niz 97 to też wg mnie bedzie dobrze
DMC Twojego samochodu podziel przez 4 i szukaj jaki indeks na oponie odpowiada ilorazowi

Autor:  Kenobi [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 11:47 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

pacark napisał(a):
DMC Twojego samochodu podziel przez 4 i szukaj jaki indeks na oponie odpowiada ilorazowi


to moim zdaniem jest bzdura

po drugie ja też mam w dowodzie, że osobowy, a na słupku na wlepce, że dopuszczalne opony mają mieć indeks RF lub C

Autor:  srokkka [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 14:12 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

W swoim aucie /Multivan syncro, 2,4D/ mam dmc 2.605. Jeżdżę na oponach 205/15/70 /obwód o 4% większy niż standardowych 195/70, ale prędkość mi pokazuje taką samą, jak GPS/, a indeks nośności/prędkości 95S. Czyli V dopuszczalne to 180 km/h /ja swoim autem mogę maksymalnie 135/, a nośność opony to 690 kg. Czyli 690 x 4 = 2.760, o 155 kg więcej niż dmc. Zatem pytanie - czy te opony dla mojego auta są legalne? Bo na naklejce przy przednich drzwiach mam dla opon 195/15 podany indeks 97, dal 205/15 indeks 99, a dla 215/15 nawet 102. Zaznaczam, że samochód jest wg VIN oryginalnym Multivanem. Więc dlaczego ten indeks na nalepce jest niepotrzebnie duży i dlaczego rośnie w miarę zwiększania szerokości opon?

Autor:  Kenobi [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 14:34 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

srokkka napisał(a):
czy te opony dla mojego auta są legalne?


formalnie legalne jest to co znajduje się na oryginalnej wlepce

Autor:  pacark [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 14:41 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

Kenobi dlaczego uważasz ze bzdura?
sam wyliczysz jaki min indeks ma mieć Twoja opona, oczywiście że najbezpieczniej jest patrzeć na wklejkę, ale jest jakis przepis że masz mieć takie opony jak na wklejce?

czy właściciele cięższych aut od mojego np S-klas, A8, BMW7er stosuja opony RF lub XL? chyba raczej nie, sam mam takie od W220 i maja indeks 98H bez extra load

zresztą tutaj jest wszystko
http://www.oponeo.pl/artykul/jak-czytac ... wzmacniane

Autor:  Kenobi [ poniedziałek, 30 stycznia 2012, 14:49 ]
Tytuł:  Re: Opony wzmacniane czy niekoniecznie?

po pierwsze nacisk na koła nigdy nie jest rozłożony równomiernie nawet przy nie poruszającym się samochodzie,
po drugie przy osiągnięciu maksymalnego DMC, w czasie jazdy chwilowy nacisk na poszczególne koła może znacznie przekroczyć wartość DMC dzielone na 4, np podczas zakrętów nacisk na zewnętrzne koła względem skrętu będzie większy niż 1/4 DMC

Strona 2 z 6 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/